Vattningen.se

 

Citroën GS ( Grande Série ) presenterades 1970, och var tänkt att fylla glappet mellan den mindre Ami och den betydligt större ID/DS. Precis som lillcittrorna hade den en luftkyld boxermotor, men nu förstorad till 4-cyl., 1015 cm3 och 55 hkr. Från ID/DS hade den ärvt hydraulsystemet som gav kraft till fjädring och bromsar. 1971 fick den utmärkelsen "Årets bil", med VW K70 på andra och Citroën SM på tredje plats.

 

I slutet av året presenterades en kombiversion av GS, och påföljande år fanns även en större 1220-motor att tillgå. På bilden till vänster ser vi en Break från 1973.

 

En parentes i GS's historia är Birotor, som presenterades 1973. Citroën hade ett samarbete med tyska NSU, i arbetet att utveckla wankelmotorn. Birotor hade en tvåskivig motor på 450 cm3. Översatt till en kolvmotor motsvarar detta ca 1900 cm3. Den utvecklade 107 hkr och toppfarten var 175 km/tim. Bilen var dock för dyr, och ett mycket begränsat antal såldes.

 

Åter till "vanliga" GS. 1977 genomfördes en ansiktslyftning, bla fick bilen nya baklyktor och en ny instrumentering.

 

1979 kom så GSA. Den var något längre an GS, den hade plaststötfångare istället för metall, större baklyktor och ny inredning. Den hade också större baklucka, och var nu den halvkombi den hela tiden sett ut som.

 

GSA tillverkades fram till 1986, då den ersattes av BX-modellen.