Vattningen.se

 

   

 

    Tänk dig att det är den 5 oktober 1955. Klockan är strax före nio på morgonen. Du är en av de som jobbat i projektet
    VGD (Voiture de Grand Diffusion, ung. bil för stor spridning) och snart ska resultatet visas för allmänheten. Det har varit
    några hektiska och sömnlösa veckor för att få bilen klar till Parissalongen som strax ska öppna. Du känner dig ändå inte
    trött utan mer nervös och du vankar bort och fram. Du tar en trasa och putsar lite på en av bilarna, mer för att ha något
    att göra än för att det behövs.

    Man har lyckats hålla bilen hemlig in i det sista men visst har det spekulerats en hel del i pressen. Härom dagen var du
    med på en förhandsvisning för ett antal återförsäljare och de var ju faktisk lyriska. Det kanske går vägen i alla fall. De
    sista minuterna segar fram och du ser dig omkring i den stora hallen. Där står bilar som Renault 4CV, den nya Peugeot 403,
    Saab 92, den läckra Mercedes 300SL, Volvo PV444, Opel Olympia, Simca Aronde och Ford Versailles. Så blir klockan
    äntligen nio och folk börjar strömma in. Det blir snabbt kaotiskt då de flesta verkar nyfikna på den nya Cittran, och redan
    efter 45 minuter har nästan 750 bilar beställts. Succén fortsätter och efter första dagen har man sålt 12.000 bilar och när
    salongen stänger en vecka senare har order tecknats på hela 80.000 DS....... otroligt.


                                           

    Pressen var lyrisk och en tysk motorjournalist (Alexander Spoert) skrev bl.a. : "DS är inte morgondagens bil, den är bilen
    av idag. Alla andra är av igår." Med facit i hand kan man nog konstatera att den borde fått lite mer tid för utveckling.
    Det fanns en del barnsjukdomar. (fortsättning följer.......

   

 

    Torsdagen den 12:e Juni 2003 blev jag med "padda".  Min "Gudinna" är en DS19 S från 1968. Karossen är lackad i
    Gris Nocturne (AC099) och taket Blanc Carrere (AC144). Bilen har h-låda och är i ett härligt fint bruksskick. Efter en
    hel del mil kan jag bara konstatera att det är en fantastisk bil att köra. Jag ångrar inte ett ögonblick att det blev en bil
    med h-låda. Jag ska nu försöka hålla den här sidan aktuell och berätta lite om "hennes" vidare liv och leverne..........
    Klicka på länken nedan för att se fler bilder på min DS.

    Till bildgalleriet....