Vattningen.se

     

Året är 1935, och Michelin har tagit över styret av Citroën. Pierre Michelin och hans högra hand, Jean P Boulanger sätter ramarna för hur en liten folkbil skulle kunna se ut. Den ska klara fyra personer, 50 kg last, ha bra komfort, inte dra mer än 0,3 l/milen, den ska vara lättkörd, hållbar och lätt att reparera.

 

Projektet kallades TPV, som betyder Toute Petite Voiture, eller mycket liten bil. André Lefèbvre och Flamino Bertoni antog utmaningen, samma män som varit med att konstruera den nu ett år gamla "Traction Avant". För att klara kraven fick man tänka i helt nya banor, allt "onödigt" fick skalas bort. Den första prototypen stod klar 1937. På bilden ovan ser vi en TPV från 1939. Bilen stod klar att presenteras på Paris-salongen 1939, men Adolf Hitler kom emellan, och den kom inte att presenteras förrän den 7 oktober 1948.

 

Mottagandet var minst sagt blandat. Medan vissa genast tog till sig den lilla bilen, tyckte andra att det var fruktansvärt ful. Den lämnade i alla fall ingen oberörd, och den var helt klart detta års bilsalongs stora dragplåster. Till höger ser vi den som den såg ut 1948. Den hade en tvåcylindrig, luftkyld boxermotor på 375 ccm. Den var på 9 hkr och toppfarten var 65 km/tim.

 

1952 kom en skåpversion av 2cv. Just en 52:a kan ses på bilden till vänster. Den var tvåsitsig och hade ett rejält lastutrymme.

Utvecklingen genom åren skedde genom mindre karossjusteringar. Dessutom ökade motorstorleken och motorstyrkan. 1954 kom en 425 ccm motor på 12 hkr och toppfarten ökade till 80 km/tim. 1969 fanns två motoralternativ, 435 ccm och 85 km/tim samt 602 ccm och 110 km/tim.

 

En variant på 2cv presenterades 1960. Den kallades Ami, och levde fram till 1978. Under senare år fanns den att få med den 4-cylindriga 1015 ccm motor som också satt i Citroën GS. På bilden till vänster ser vi en 69:a.

 

Ytterligare en variant var Dyane. Den kom 1967 och levde fram till 1984. Den var tänkt som en efterföljare till 2cv, men "gamlingen" överlevde dem alla. Den sista 2cv tillverkades i Portugal den 27/7 1990. Totalt tillverkades 3.816.886 2cv och 1.246.335 2cv-skåp. Räknar man dessutom in övriga varianter, rör det sig om över 7 miljoner bilar.