Vattningen.se

 

 BFC påhängsmotorer tillverkades av Bröd. Christensens Fabriker i Köpenhamn,
 mellan åren 1950-53. BFC betyder egentligen Bröderna Frede & Charles.
 Bakskärm och tank var i ett stycke, och cylindern hängde uppochner på motorns
 vänstra sida. Den var direktdriven via en stålrulle på bakhjulet. Cylindervolymen
 var 43 cm3, och effekten uppgavs till 0,8 hkr vid 3000 varv. Bensinförbrukningen
 var 7,5 mil per liter, och den kostade 425:- år 1952.

 

    Själv åker jag omkring på en 52:a, som är monterad på en Rambler damcykel. Den inköptes av min farfar på en auktion,
    men eftersom han endast var ute efter cykeln blev motorn hängande i garaget under många år. Våren -98 dammades
    den av, och efter över 30 år i dvala startade den nästan direkt. Efter en liten "olycka" knäcktes insugningsröret, men
    genom detektivarbete av Gorm T Waehrens från Danmark är detta nu fixat. Ett stort tack, Gorm! Vet du något om BFC,
    vet du någon som har en, eller kanske du har en själv? Hör gärna av dig i så fall.

 

    Ett annat projekt är en DKW Hummel från -59. Den är i relativt bra skick, men behöver lite översyn innan den kan användas.
    Mer information kommer !!!!

    OBS! Glöm inte att titta in på sidan med BFC -bilder!

   

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Min BFC, årsmodell 1952.

 

 
    DKW Hummel, 1959